Kirjoittanut ja casen toteuttanut Juha Tikkanen Mattersoftilla 2010 – 2016.
Toteutimme Mattersoftilla yhdessä CGI:n kanssa Tampereen joukkoliikenteen informaatiojärjestelmän. Kokonaistoteutus sisälsi mm. ajoneuvolaitteet, taustajärjestelmän, liikennevalokojeet sekä bussipysäkkinäytöt. Olin projektissa koodaavan arkkitehdin roolissa ja vastasin taustajärjestelmistä kokonaisuudessaan, tietokantasuunnittelusta, osin integraatioista, osasta karttapohjaisista hallintakäyttöliittymistä sekä raportoinnin, monitoroinnin ja testauksen suunnittelusta.
”IJ2010-järjestelmän toimintaperiaate yksinkertaistettuna
Linja-autoissa olevan ajoneuvolaitteen GPS-paikannuksen mukainen paikkatieto sijainnista siirretään palveluntuottajan taustajärjestelmään. Taustajärjestelmä ohjaa liikennevaloetuuksia paikannukseen perustuvien liikennevalojen pyyntö- ja kuittauspisteiden avulla. Järjestelmään kytkeytyneille ajoneuvoille myönnetään liikennevaloetuudet ajoneuvojen kulkiessa edellä mainittujen pisteiden kautta, mikäli ajoneuvo täyttää lisäksi kriteerit sallituista raja-arvoista, jolloin ajoneuvolle voidaan myöntää liikennevaloetuus. Liikennevaloetuuksien pyyntö ja kuittaus tapahtuvat taustajärjestelmässä, jota voidaan hallita helposti nettipohjaisen käyttöliittymän kautta. Taustajärjestelmä ohjaa liikennevaloihin asennettuja liikennevalokojeita, jotka toteuttavat liikennevaloetuudet. Onnettomuustilanteissa esimerkiksi hälytysajoneuvot pystyvät ohittamaan normaalin valokierron.
Vahvana etuna tässä järjestelmässä on fyysisten induktiosilmukoiden tai vastaavien tunnistinlaitteiden puuttuminen katuinfrastruktuurin parista, mutta liikennevaloihin tarvitaan silti liikennevalokoje liikennevaloetuuksien toteuttamiseksi.”
Järjestelmän toiminta edellytti reaaliaikaisuutta ja todella pieniä viiveitä, koska asioita piti saada tapahtumaan välittömästi kovaa vauhtia kulkevan ajoneuvon ylittäessä kartalta valitun paikan. Myös järjestelmän hallinta, raportointi sekä monitorointi toteutettiin reaaliaikaisiksi, joten kaikenlaiseen poikkeavaan toimintaan ja virhetilanteisiin pystyttiin välittömästi vaikuttamaan. Järjestelmän elinkaari oli vuodesta 2010 vuoteen 2019.
Järjestelmän suunnitelu ja toteutus oli pitkä ja mielenkiintoinen projekti, kohokohta tähän astisella urallani. Voisin kirjoittaa aiheesta vaikka kuinka pitkiä tarinoita, mutta aiheesta onkin nähtävästi jo ainakin pari lopputyötä kirjoitettu:
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/123456789/21928/ruotsalainen.pdf
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/40560/reaaliaikainen_matkustajainformaatiojarjestelma.pdf
Mikäli kaipaat tämän kaltaisiin hankkeisiin suunnittelu-, arkkitehtuuri- tai toteutusapua, ota toki yhteyttä. Me autamme mielellämme.